Selecteer een pagina

Op welke manier voer jij je linkbuilding uit? Probeer je nog steeds Google te foppen of ben je gefocust op het leveren van waarde? Het lijkt erop dat alleen deze laatste strategie nog werkt.

Het bewijs daarvan is mijn nummer 1-positie voor de zoekopdracht seo tekstschrijver: ik sta boven seotekstschrijver.nl, boven seotekstschrijver.com en boven René Greve, toch geen misselijke naam in de wereld van SEO. Dankzij mijn blogs voor NUzakelijk en interviews met mij op diverse sites, heb ik relevante en waardevolle externe links naar mijn site gekregen.

Links die niet meer werken

Sinds de Google Penguin-update van eerder dit jaar worden sites bestraft die verdachte binnenkomende links hebben. Hiertoe rekent Google sites en pagina’s waar steeds met dezelfde tekst heen wordt gelinkt.

Zo is mijn site jojobaolie.com van de nummer 1-positie terug geslingerd naar de helft van de tweede Google-SERP. De vermoedelijke oorzaak? Links uit article directories met veel te goed geoptimaliseerde anchor text: jojoba olie, jojoba olie haar, jojoba olie kopen, jojoba olie gezicht, enzovoort. (Maak je geen zorgen, deze links zijn slechts per illustratie en ook nog eens nofollow, ik heb enige hoop om geld met die site te verdienen al opgegeven — domein kopen?)

Met de artikelwebsites ben ik al langer klaar. Steeds meer wordt duidelijk dat Google zich niet langer bij de neus laat nemen. Het motto van de zoekgigant is immers “to make internet a better place” en daar horen goede links (relevant en van betrouwbare sites) bij.

Groeiende vraag naar gastblogs

Mijn klanten beginnen dat steeds vaker door te krijgen. De MKB’ers nog niet direct, maar de internetmarketingbureaus al wel. Zo verzorg ik voor de online initiatieven van Netnotion (zoals verandervanverzekering.nl) al maandenlang artikelen: ik ga zelf op zoek naar sites die –in ruil voor een link in de tekst– bereid een mijn gast- of ghostblog te publiceren. Vervolgens schrijf ik dat artikel.

Ook grotere bedrijven die over marketingafdelingen met slimme jongens beschikken, beseffen dat de spelregels van Google veranderd zijn. Voor de Belfabriek ben ik nu bijvoorbeeld bezig de kwaliteit van de teksten en de interne linkstructuur radicaal te verbeteren, waarmee we de slapende concurrentie het nakijken geven.

Kortom, er is nog genoeg werk voor de webtekstschrijvers van tegenwoordig. Het is alleen wel onze verantwoordelijkheid om op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen. Verkoop geen pure SEO-teksten meer, maar artikelen en blogs van hoge kwaliteit met anchor texts die niet té voor de hand liggend zijn.