Selecteer een pagina

Vandaag kreeg ik een mailtje binnen van Linux-engineer Ruben, die ‘per ongeluk’ prima rankings voorelkaar heeft gebokst met artikelen op zijn persoonlijke website. Wat mij betreft slaat hij de spijker op de kop.

Je meta description is het belangrijkste punt van je pagina. Google laat een snippet in de zoekresultaten zien, bijvoorbeeld de eerste 150 karakters van je artikel, of kiest voor de door jou ingevulde meta description. Dat is het stukje waarin je jezelf kun onderscheiden van een SEO-spammer:

Om de spits af te bijten een lange en gedetaileerde test van de Garmin Dakota 20. In de voorbereiding van m’n fiets-vakantie in Engeland overwoog ik een GPS…

Versus:

Lees de reviews over de Garmin Dakota 20 op Kieskeurig. Ervaringen van anderen helpen je bij het maken van de beste keuze.

Waar gaat je klik naar toe? Iets wat klinkt als marketinggezwets of iets wat persoonlijke ervaringen lijkt te beloven? Geen idee wat Kieskeurig aan hits krijgt, maar ik beloof je dat ze veel meer teleurgestelde bezoekers hebben dan ik. Schrijf een bevlogen stukje over je stofzuiger, wacht tot de Google crawler langsgekomen is, en kijk of je jezelf in aantrekkingskracht kunt meten met de SEO-spammers.

Mensen willen weten wat jij, een ander mens, denkt. Niet wat de marketingmachine aan metatekst voorschrijft. Ik zou zeggen dat er twee dingen in die openingszin moeten zitten: een persoonlijk voornaamwoord (eerste persoon – ik of mijn) en iets van twijfel. Je bezoeker twijfelt ook en verwacht dat je hem of haar helpt met een beslissing. Als die twee elementen uit je eerste 150 karakters duidelijk worden heb je beet.

Vanaf dat moment heb je hun aandacht te pakken, en leg je zaken uit als ‘wat doet het’, ‘hoe werkt het’, ‘wat is er goed aan’, ‘wat is er slecht aan’ en ‘waarom moet je het toch kopen’.

Ruben besluit zijn mail met de vraag of hij een open deur intrapt, maar wat mij betreft valt dat wel mee. Nog té vaak wordt er gefocust op het één of twee keer laten vallen van de zoekterm of het stellen van een vraag. Het persoonlijke element, daar hoor je echter veel te weinig over.

SEO-collega’s en webmasters: wat vinden jullie? Welke van jullie meta descriptions doen het verrassend goed? Wat is jullie ‘geheime’ formule voor een magnetische paginabeschrijving? Plaats hieronder jullie bevindingen.