Selecteer een pagina

Op 24 april voerde Google een nieuwe wijziging in haar logaritme door. Als gevolg van de zogeheten Penguin update raken veel websites hun topposities kwijt. Wat kun je hier zelf aan doen?

Gisteren kreeg ik een mailtje van een ongeruste klant. Ik noem hem niet bij naam, maar kopieer wel even de inhoud van zijn bericht:

André, het gaat echt helemaal de verkeerde kant op met de zoekwoordenpagina’s van klanten. Er moet snel iets gebeuren. Kunnen we vandaag even telefonisch contact hebben?

Hij is niet de enige. Ook ik merk hoe één van mijn niche-sites daalt in de rankings. En dat betekent minder bezoekers en logischerwijze minder verkopen. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Waar Google niet langer van houdt
De eerdere updates van Google straften vooral slechte content. Artikelen met een te hoge zoektermdichtheid, bijvoorbeeld. Maar met de pinguïn heeft Google het niet op de copywriters gemunt, maar op de linkbuilders. Teveel binnenkomende links met voor jouw site relevante zoektermen doen bij Google de alarmbellen rinkelen. Voorbeelden hiervan zijn:

  • Links vanuit forumprofielen
  • Commentaar onder blogposts
  • Links vanaf de slechtere artikelenwebsites
  • Gekochte links in blognetwerken

In het voorbeeld van de ongeruste klant heeft de site in kwestie veel binnenkomende links van twijfelachtige sites. Ook intern sluiten de links en de anchor-tektsen perfect aan bij de landingspagina’s. Tenminste, perfect in het tijdperk vóór Penguin.

Je hebt natuurlijke links nodig
De Google Penguin-update mag dan niet direct tegen tekstschrijvers zoals ik zijn gericht, maar heeft indirect een grote invloed op ons werk. Wie goede rankings wil, heeft natuurlijke links nodig. Links die vanzelf ontstaan, omdat iemand je artikelen interessant, grappig of schokkend vindt. Google zal daarbij ook steeds meer gaan kijken naar de social media: hoe vaak wordt een artikel getwitterd of op Facebook gedeeld?

Heb je agressief aan linkbuilding gedaan en kun je deze links niet ongedaan maken? Geen ramp. Je kunt in elk geval je interne links aanpakken en je best doen om binnenkomende links natuurlijk te laten ontstaan.

Wat je kunt doen om je eerdere rankings terug te krijgen
Keyword density doet er nauwelijks meer toe. Wél moet de zoekterm in de paginatitel en de meta description staan. En de content moet van topkwaliteit zijn. Enkele praktische tips om je site uit Antarctica te doen ontsnappen:

  • Zet social media-knoppen bij je artikelen
  • Gebruik eens wat vaker linkteksten als ‘lees verder’ of ‘meer info’
  • Plaats relevante video’s om de time on page te verlengen
  • Schrijf artikelen die jouw bezoekers het delen waard vinden

Meer dan ooit telt de kwaliteit van de teksten op je website. Door regelmatig artikelen te publiceren die je bezoekers met anderen delen, geef je Google het signaal dat jouw website er toe doet. De beloning daarvoor is een goede ranking.

Heb je even geen tijd of ontbreekt het je aan de inspiratie om een bedrijfsblog bij te houden? Geef even een gil en ik ga voor je aan de slag.