Werk jij binnenkort vanaf een bounty-eiland?

Nieuwe schnabbel: stukjes schrijven voor de online versie van Intermediair. Hieronder een sneak peak en de link naar andere columns van mijn hand.

Door hoofdredacteur Michael van Dorp werd ik benaderd met de vraag of ik zin had om voor zijn carrièresite te schrijven. Een gewaagd voorstel, want de doelgroep van Intermediair bestaat uit loonarbeiders. Omdat ik een uitdaging niet uit de weg ga, ben ik enthousiast

Stel je voor dat het niet meer uitmaakt waar jij je werk doet. In plaats van door de files naar het kantoor te tuffen, stap je thuis in pyjama achter je computer.

Nee, wat zeg ik – je pakt gewoon het vliegtuig naar een bounty eiland en werkt vanuit een strandstoel. Binnen handbereik een kokosnoot met een rietje erin en na die slopende werkdag een spotgoedkope voetmassage. Gewoon, omdat het kan.

Werken vanuit het buitenland
Klinkt dit iets te fantastisch? Dan heb ik nieuws voor je: heel veel Nederlanders werken al zo. Programmeurs, e-book uitgevers, pokeraars, webdesigners en internetondernemers, om maar wat voorbeelden te noemen, beseffen steeds vaker dat ze overal vandaan kunnen werken. Het enige wat ze nodig hebben is een laptop en een internetverbinding. Zelf pakte ik –tekstschrijver van beroep– eind 2012 mijn biezen.

Bekijk het gehele blog hier. Andere blogs die ik voor Intermediair schrijf, vind je via deze link.

Hoe je in 4 stappen leugens in de krant krijgt

Heb je iets (on)belangrijks aan de wereld te melden? Of je nu een politicus bent of een verveelde reisagent, zoals in mijn geval in 2005, de kranten staan te springen om nieuws. Vooral in komkommertijd.

1. Bedenk jouw nieuwsbericht

Ten tijde van mijn actie was er een ‘grote katachtige’ gezien op de Veluwe. Keihard bewijs was er echter niet. Ik besloot nog wat olie op het vuur te gooien door te beweren dat de poema niet alleen door de ogen van een expert was gezien, maar ook nog eens door een verdovingspijl was getroffen.

2. Open een e-mailaccount onder een valse naam

In 2005 was Tiscali nog een grote provider. Iedereen kon dan zomaar een mailadres openen. Ik vond dat er iets minder bedenkelijk uitzien dan een Hotmail- of GMail-adres. De eerste valse naam die me te binnen schoot was die van “Philip de Leeuw”.

3. Mail een overtuigend persbericht naar allerlei kranten

Dolle voorpret bij het schrijven van mijn persbericht. Zouden redacteurs erin trappen? Om hen niet de kans te geven het bericht te verifiëren, stuurde ik het bericht laat op de vrijdagmiddag.

4. Wacht af en lach mee

En ja hoor, NU.nl trapte er meteen in. Enkele uren na het versturen van mijn persbericht stond het integraal op de grootste nieuwssite van Nederland.

Toch leuk dat iemand nog even de moeite had genomen om het één en ander na te trekken. Ik had eigenlijk ook gemikt op een vermelding in de roddelkrant van wakker Nederland, maar helaas liet de Telegraaf zich niet bij de neus nemen. Een dag later kreeg de arme organisatie uit wier naam ik schreef de kans zich te verdedigen:

Grenzeloze tekstschrijvers, verenigt u!

Vanuit een hangmat aan een tropisch strand werken: het klinkt als een fabeltje uit de Four Hour Workweek, maar niets is minder waar: tekstschrijvers kunnen dit en voegen dagelijks de daad bij het woord. Als er één baan locatie-onafhankelijk is, is het wel die van ons pennenridders.

Wil dit zeggen dat wij lui zijn? Dat we alleen nog maar onder invloed van cocktails onze creativiteit kunnen aanboren? Misschien wel, misschien niet. Voor mij is het ‘buitenland’ (bestaat dat eigenlijk wel?) een literair afrodisiacum, een eindeloze bron van inspiratie. Het leven buiten de rat race verlost mij van sociale verplichtingen en torenhoge kosten van levensonderhoud. Hier in Thailand kan ik ongestoord productief zijn.

Ik ben benieuwd hoe jij als collega-tekstschrijver dat ervaart. Deze blogpost is aan jou en onze mede-avonturiers opgedragen. Omdat we geen concurrenten zijn, maar collega’s. Kameraden in de kruistocht naar het geluk. Ons groeiend leger inspireert Nederlandse loonslaven, freelancers en ondernemers ertoe om zélf hun biezen te pakken.

Huur ook eens een tekstschrijver uit…

Hier is hij dan: een bescheiden lijst van Nederlandse huurlingen over de grens. Omdat sommigen van deze guerrilla’s hun vrijheid dusdanig waarderen dat zij geen vaste woon- of verblijfsplaats bezitten, heb ik waar mogelijk de plek genoteerd waar zij als laatste gesignaleerd zijn.

Brazilië
Bert Ernste: São Paulo
Patrick Bakker: Rio de Janeiro

Botswana
Leon van de Reep: Gaborone

Cambodja
Frits Mulder: Phnom Penh

Curaçao
Marek Debicki, Willemstad

Frankrijk
Gregor Hakkenberg: Ménetreuil

Italië
Aldert Nijhuis: Piemonte
Myrthe Claus, Pisa

Spanje
Andreas Bouman, Gran Canaria
Ferenz Jacobs, Barcelona
Sinian Nienhuis, Murcia

Deze do follow-lijst is onuitputtelijk. Maar dat betekent niet dat ik te beroerd ben om hem uit te breiden of te verbeteren. Ken jij iemand die vanuit het buitenland schrijft of ben je zelf één van deze schuinsmarcheerders, meld je dan bij Generaal Gussekloo via het onderstaande formulier.

Artikelen plaatsen voor linkbuilding — werkt dat?

Eerder schreef ik hier hoe gastbloggen de enige overgebleven vorm van linkbuilding leek te zijn. Als andere webmasters je een platform geven om jouw site of product te promoten, en je dat in een nuttig en shareable artikel plaatst, dan moet je toch wel een site van betekenis hebben, nietwaar? En Google ziet dat.

Het is niet makkelijk om webmasters ervan te overtuigen dat ze jouw gastblog moeten plaatsen. Je kunt in die gevallen een ‘treetje lager’ gaan en artikelen plaatsen op websites die speciaal daarvoor bedoeld zijn. In het verleden heb ik hiervoor een experiment gedaan met Artikel Tornado, destijds de enige Nederlandse ‘artikel-spinner’. Het programma van twee dubieuze internetmarketeers zorgde even voor een hoge ranking van mijn testsite jojobaolie.com, maar binnen enkele weken werd ik door Google op de vingers getikt in de vorm van een duikeling in de rankings: van de eerste pagina naar de zevende. Auw!

De sites waarop dit slimme stukje software artikelen plaatste, waren prut. Ze waren ook zo weer uit de lucht. Op de korte termijn scoorde ik er hoge rankings mee, maar blijkbaar zag Google het als een black hat-actie. Werkt artikelen plaatsen dan helemaal niet?

Artikel plaatsen op een degelijke site

Ik ben al een tijdje in contact met collega-tekstschrijver en -linkbuilder Marcel Logtenberg. Hij heeft de afgelopen jaren heel wat degelijke artikel-websites uit de grond gestampt. Hoewel, dat laatste klinkt een beetje lomp. Het is meer zo dat hij ze liefdevol heeft gezaaid, bewaterd en toegezongen, tot er bomen van websites uit groeiden. Pak je ladder en je emmertje maar vast, want hier kunnen jij en ik nu de vruchten van plukken.

Artikelen die ik op zijn sites heb geplaatst, waar Mediarelease.nl (PR 4!) toe behoort, worden wel degelijk door Google gezien en beloond. Eén van mijn klanten is actief in een zeer concurrerende markt (interieurstickers) en ik heb in enkele maanden al een spurt van de 77e naar de 16e plek meegemaakt, allemaal dankzij ‘artikelmarketing’ en voor een groot deel dankzij Marcels sites.

Geregeld artikelen plaatsen?

Wil je voor je eigen sites of die van klanten linkbuilding verzorgen, maar vind je het moeilijk om webmasters jouw gastblogs te laten publiceren? Geregeld een artikel op zo’n artikel-website zetten kan dan toch leuke resultaten opleveren. Marcel heeft wat gratis sites waar je jouw teksten op kwijt kunt:

  • GratisPersberichtPlaatsen.nl (PR 0)
  • Artikelplaatsen.net (PR 0)

Sites met een hogere PageRank heeft hij ook in beheer. Om daarop artikelen te mogen plaatsen, dien je te betalen. Het gaat gelukkig om een laag bedrag dat in geen verhouding staat met het bedrag dat sommige webmasters vragen om op hun sites te mogen staan. Enkele voorbeelden van deze andere sites:

  • MediaRelease.nl (PR 4)
  • Amahoro.nl (PR 3)
  • SamenScorenWij.nl (PR 3)
  • AlleNieuwtjes.nl (PR 2)
  • Falox.be (PR 1)
  • Backlinkz.nl (PR 1)

Met één druk op de knop verspreid je je artikelen via Marcels service Artikelmax over deze en andere sites.

Achterover leunen is er niet bij

Al neemt Artikelmax de verspreiding van jouw artikel of persbericht voor zijn rekening, het betekent niet dat je achterover moet leunen. Een goede ranking vraagt om een gezonde mix van linkbronnen. Dus niet alleen artikelen op speciaal hiervoor gebouwde sites, maar ook links vanuit de social media, nofollow-commentaar op gerelateerde blogs en als het even kan een gastblog van jouw hand. Zelfs bescheiden vertegenwoordiging in link directories ziet er voor Google als natuurlijk uit.

Evenmin hoef je je alleen maar op de sites met een hogere PageRank te focussen. Een natuurlijk linkprofiel bestaat uit een gevarieerd aanbod aan sites die naar de jouwe linken. Marcels tool neemt je niet ál het werk, maar wel een belangrijk deel ervan uit handen. De moeite van een experimentje waard.