Creatieve interpunctie: één van de trucs van SEO-tekstschrijvers

SEO-tekstschrijvers krijgen de lastigste zoektermen voorgeschoteld. Woordcombinaties die je op straat noch in schrijftaal zult gebruiken. Dus hoe plak je deze woorden in een goed leesbare tekst aan elkaar?

Waar ik in 2008 nog teksten mocht schrijven voor zoektermen als ontslag en vacatures,  krijg ik tegenwoordig veel vaker lange zoektermen op mijn bord. In de meeste gevallen zijn deze long-tailzoektermen redelijk goed in teksten te verwerken, maar af en toe kom ik combinaties tegen als administratie VvE Utrecht of advies zoekmachine optimalisatie. Geen wonder dat SEO-tekstschrijvers af en toe met de handen in het haar zitten.

Tussenwoordjes

Een logische oplossing is het inzetten van tussenwoordjes. Dan krijg je de administratie van een VvE in Utrecht en advies over zoekmachine optimalisatie [sic]. Het probleem is dat je daarmee afstand tussen de woorden in je zoekterm creëert. Voor zoekmachines als Google betekent dit automatisch dat de woorden minder samenhang hebben. Daarmee zijn ze dus minder relevant voor de zoekopdracht, wat in een lagere ranking resulteert.

Creatieve interpuntie

Een trucje waar ik zelf op kwam, maar waar ik vast niet het patent op heb, is het creatief inzetten van interpunctie. Google mag de zoekwoorden in een zoekterm dan graag direct achterelkaar zien, maar let hierbij niet op de interpunctie.

Met het bovenstaande in ons achterhoofd kunnen we zoekwoorden met behulp van een punt, vraagteken, dubbele punt of komma van elkaar scheiden. Zo maakte ik een kopje met Administratie VvE: Utrecht kiest voor De Vlieg Techniek. In het tweede voorbeeld maakte ik het tussenkopje Méér dan alleen advies en daaronder een zin die met de woorden zoekmachine optimalisatie begon.

In het laatste geval is zelfs niet eens sprake van interpunctie, maar eerder van opmaak. Hoe dan ook, het is me toch gelukt om de zoekwoorden achterelkaar te zetten, zonder teveel vraagtekens bij de lezer op te roepen. 😉

SEO tekstschrijver

Gespecialiseerd in SEO teksten
Als copywriter heb ik duizenden SEO-teksten geschreven voor het midden- en kleinbedrijf (MKB). In veel gevallen benaderen internetmarketingbureaus mij voor hulp bij het schrijven van zoekmachinevriendelijke teksten. Enkele van deze bureaus zijn:

Andere SEO-activiteiten
Behalve met het schrijven van SEO-teksten voor landingspagina’s, help ik webmasters op andere manieren aan een hogere ranking. Puur als consultant of juist als werkpaard. Het verbeteren van de structuur van je site, het inzetten van social media, het toepassen van Adwords-campagnes en linkbuilding zijn enkele voorbeelden van de diensten die ik jou bied.

Webdesign
Ook voor een keurige website ben je bij mij aan het juiste adres. Hiervoor gebruik ik zonder uitzondering WordPress, een veelzijdig platform dat ideaal is voor magazines, bedrijfspagina’s en blogs. Nadat de site eenmaal is opgezet, breng je hier eenvoudig zelf wijzigingen in aan of plaats je nieuws. Deze website, maar ook mijn andere websites, zijn in WordPress gebouwd en leveren uitstekende prestaties in de zoekmachines.

De mogelijkheden bespreken? Neem meteen contact op.

Coworking is vaak iets té leuk

Coworking, het delen van een kantoor met andere zelfstandigen, is leuk. Maar vaak iets té leuk en daar betaal je letterlijk en figuurlijk een hoge prijs voor.

Rondneuzend op de websites van Nederlandse cowork-stekken zie ik lounges met ergonomische stoelen, bureaus die op alle manieren verstelbaar zijn, met glaswanden afgescheiden privékantoortjes, de nieuwste concurrenten van de Senseo in de koffiehoeken, pingpongtafels en tafelvoetbal en om de één of andere reden altijd een Golden Retriever in zijn mand bij de ingang.

Gezelligheid, interactie en ontspanning lijkt in deze kantoren centraal te staan. En laat ik eerlijk zijn, deze ‘comfort’ working-kantoren zijn onweerstaanbaar.

Maar zijn ze de tot maar liefst vijftig euro oplopende dagprijs wel waard als de werkelijke reden voor je bezoek ligt in het afronden van dat belangrijke project? Hoe weegt het resultaat op tegen de prijs die je voor al dit comfort betaalt?

Ideaal

Terwijl ik dit schrijf, bevind ik mij op twaalf kilometer hoogte, ergens tussen Spanje en Turkije. Een vlucht die lang genoeg is om de netbook uit zijn hoes te bevrijden. Stevig vastgegespt in een oncomfortabale vliegtuigstoel, met slapende buren naast me en een allesoverheersend geruis van de motoren in de cabine, blijkt dit de ideale werkomgeving.

Het is niet de eerste keer dat ik productief ben in een vliegtuig. Eerder dit jaar schudde ik tijdens een vlucht van Nederland naar Spanje het eerste hoofdstuk van een e-book en een artikel voor een website uit mijn mouw.

Eye-opener

In het tijdsbestek dat in zo’n flashy coworkkantoor zou zijn opgegaan aan een partijtje tafeltennis, een smaakvolle kop koffie, een stoeipartij met de kantoorhond en het checken van de laatste Twitter-updates, verzette ik verrassend veel werk. Ook kostte die vlucht mij minder geld dan een dagje coworken in Nederland.
Dit was een echte eye-opener. In mijn zoektocht naar meer comfort en inspiratie was ik de kernwaarden van succesvol zelfstandig ondernemen uit het zicht geraakt: zelfdiscipline en productiviteit. Daarom pleit ik voor een revolutie op het gebied van coworking.

Slechte koffie

Het wordt tijd dat er eens een ondernemer opstaat met een nieuw concept. Een flexwerkkantoor waar werken weer een werkwoord is. Spartaanse schoolbanken en geen scheidingswanden meer tussen de bureaus.
Wat zeg ik? Helemaal geen stoelen en bureaus meer, maar statafels. Want als staand vergaderen zo effectief is, dan is staand werken dat ook. Voeg daar slechte koffie aan toe, verlaag de toegangsprijs en coworking wordt weer de moeite waard.

Deze column verscheen eerder op NUzakelijk, waar ik tweewekelijks voor blog.